ХРАНЕНЕ НА ДЕТЕТО ОТ 1 ГОДИНА ДО 1 ГОДИНА И 6 МЕСЕЦА

 

     Най-добрият начин на хранене на едногодишно дете е то да бъде седнало на маса, да поема разнообразни храни и да поема течности от чаша, а не от бутилка с биберон.

Естетическия вид на храната има все по-голямо значение с напредване на възрастта.

Безалкохолни напитки никога не се предлагат на малки деца. Жаждата им най-добре се задоволява с вода, мляко и прясно приготвени плодови сокове.

     Родителите трябва да знаят, че у едногодишните деца започват ла се формират хранителните навици. Известно е, че когато децата се хранят с любов и удоволствие" физическото им развитие/тегло и ръст/ е по-добро в сравнение с децата, консумиращи същото количество храна, но с емоционално негативно отношение към храненето. По литературни данни храненето, свързано с положителни емоции допринася за по-добро развитие и на мозъчните процеси, тъй като те зависят преди всичко от средата, в която се развива детето и от храненето му.

     За едногодишното дете откриването на нови неща в живота и придобиването на опит са нормални и привлекателни дейности. У детето се развива чувство за самостоятелност. Ако го оставим спокойно по отношение на хранителния режим, постепенно то ще избира правилно и самостоятелно кога и колко да яде, а също така ще познава чувството за ситост. Ако бъде хранено насилствено, за да поеме задължително препоръчаното количество храна за възрастта, то това може да има неблагоприятни последици за апетита му. Не забравяйте, че нуждите на децата са индивидуални и препоръчаните количества храна за съответната възраст са ориентировъчни.

     Някои родители трудно приемат, че децата им вече имат по-големи възможности и освен това огромно желание да участвате процеса на хранене активно, макар и не винаги удачно. Не обръщайте внимание на техните неудачи, свързани основно с непохватните | движения, а ги насърчавайте.

Някои основни съвети ще предпазят едногодишното дете от| развитие на нежелателни навици, свързани с храненето:

-  Не трябва да разрешавате на детето да става от масата по| време на хранене, да си играе и пак да се връща да се храни. Не се съгласявайте с подобно поведение и с настойчивост разубеждавайте детето да не смесва играта с храненето. Оставете го да си поиграе и | го сложете на масата едва когато наистина желае да се храни. / то е гладно, ще приеме вашето несъгласие да се храни играейки и ще| се научи да оставя играчките си, преди хранене. Така, ръководени от| глада си, те ще се нахранят достатъчно и правилно.

-  Често пъти децата поставят пръстите си в храната, за да| усетят консистенцията й. Специалистите по детско хранене съветват да бъдат оставени да научат за храната си това, което ги интересува,] и те естествено, постепенно започват да използват лъжичка.

- Те искат да държат лъжичката си сами, но не могат да мани-

пулират с нея. Оставете ги да се опитват.! Когато започнат да се справят, постепенно ограничете до минимум вашето участие и ги оставете сами. Това е възрастта, на която децата искат сами да се хранят и най-| сериозно желаят да направят това. Те, тествено, ще разливат от лъжичката си, хра-| нейки се, но не трябва за им се карате - постепенно ще се справят и с това.

- Понякога детето отказва да приеме! храната, която майка му смята за подходяща. Това с един от няколкото възможни начини за демонстриране на независимост у едногодишното дете /фиг 50/. Не го насилвайте. През първата и втората година от живота се появяват най-голяма част от проблемите,свързани с храненето, които остават за цял живот. Когато детето поема достатъчно мляко и предлагането на различните нови храни става постепенно, то свиква с различния им вкус и опитвайки ги, оформя своя вкус. Това е най-важната година от живота за установяване на предпочитанията към определени храни. И през този възрастов период млякото остава една от основните храни. Ако детето отказва да поема мляко, алтернативния начин за осигуряване на достатъчно количество от този основен хранителен продукт е предлагането на храни на млечна основа - пудинги, кремове и сирене.

- Много често децата предпочитат сладките храни.Известно е, че независимо от расата и културата на хората, всички те имат вродено предпочитание към храните със сладък вкус. Ограничавайте строго децата при консумацията на сладки храни. Ако децата започнат да консумират ежедневно сладки храни, те стават склонни към затлъстяване.

Тези препоръки отразяват духа на толерантност и най-доброто в интерес на детето, както за емоционалното, така също и за физическото му развитие. Толерантността помага за оптималното физическо развитие на децата, осигурявайки хранене с любов и удоволствие" за цял живот.

И за възрастта след 1 година МЛЯКОТО И МЛЕЧНИТЕ ПРОДУКТИ остават основен източник на лесноусвоими белтъци, минерални вещества и витамини. През първата година от живота на детето млякото е основната му храна, доставяща всички необходими хранителни вещества на растящия му организъм. След тази възраст ежедневното получаване на две до три и половина чаени чаши мляко/ 400-450 гр/ с напълно достатъчно. Ако количеството на млякото се увеличи повече, то детето няма да може да получи други видове храни и това може да бъде причина за развитието на желязо дефицитна анемия. Ежедневното количество на млечните произведения/ сирене, кашкавал/ се препоръчва да е около 2530 гр. Другите основни храни - месо, мазнини,брашна, плодове, варива и зеленчуци - трябва да се предлагат приготвени в различни варианти и достатъчно количество.

За ранната детска възраст /от 1 до 3 години/се препоръчва нетлъстото МЕСО - телешко, пилешко, свинско, осигуряващо пълноценни белтъчини, мазнини и минерални вещества. Нуждите на детския организъм се задоволяват с 5060 гр месо или риба 45 кратно седмично. Месото трябва непременно да бъде смляно или нарязано на малки късчета с размер от 1/2 до 1 см. Ако храната на детето продължава да е кашава, по-късно то все по-трудно ще се научи да дъвче. Смята се, че белтъчното хранене е най-пълноценно, когато в менюто се предлагат едновременно растителни и животински белтъчини.

Твърдите ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ трябва да се предлагат почистени от костилките и настъргани за деца на възраст до 1 1/2 години и нарязани на малки парченца за по-голсмите. Нашата страна предлага разнообразни и с прекрасни вкусови качества плодове и зеленчуци, които трябва да се използват ежедневно в детското меню в количество 250-300 гр под форма на сокове, нектари, плодови и зеленчукови салати.

ВЪГЛЕХИДРАТИТЕ /хляб, картофи, ориз, захарни и тестени изделия/ са необходими на малкото дете, но не бива да се прекалява с предлагането им. Характерно за нацията ни е консумирането на много хляб и за съжаление това дава неблагоприятен ефект върху храненето на малките деца. Не бива да се предлага, например, надробена супа с хляб, тъй като, засищайки се с хляба, децата отказват основното ядене или десерта. По този начин не поемат необходимото за растежа им количество месо, мляко и др. и като резултат се хранят некачествено. Дневно децата трябва да приемат по 60 гр хляб, около 40-45 гр захар, мед или конфитюр, по 20 гр тестени изделия. Когато в семейството не се приготвя специална храна за детето, а се използва тази, на възрастните на практика детето се храни неправилно и освен това непълноценно. От една страна в храната на възрастните се използват неподходящи мазнини и меса за децата в ранна детска възраст, а от друга страна - много подправки. Освен това на децата се предлага соса от приготвеното ястие, надробсно с хляб. Това с абсолютно неправилна, но за съжаление често срещаща се практика в страната ни. При такова неправилно хранене децата не наддават задоволително на тегло, а понякога получават и заболявания от страна на гастроинтестиналния тракт.

След навършване на 1 година детето може да поема цяло ЯЙЦЕ, което е една особено ценна храна, тъй като яйчения белтък има висока биологична стойност, а жълтъка съдържа мастноразтворими витамини и лесноусвоими мазнини. Препоръчва се консумацията на цяло яйце да е 3-5 пъти седмично.

Специалистите по детско хранене съветват да се предлагат на децата предимно растителни МАЗНИНИ. От животинските мазнини се препоръчва кравето масло. Дневният прием на мазнините /животински и растителни/ трябва да е ориентировъчно около 20 грама, като повече от половината на това количество се препоръчва да е от растителен произход.

Детето, естествено, има нужда от ежедневен прием на достатъчно ВОДА. Препоръчва се дневното количество на вода и други напитки за възрастта от 1 до 3 години да е 750 мл.

През този възрастов период детето се храни с т. нар. ПРЕХОДНА ХРАНА, с която е свикнало още от 11-12 месечна възраст. То има вече от 6 до 8 зъба, което заедно с повишените възможности за храносмилане, позволяват добра обработка и усвояване на по-консистентни и с по-едри хранителни частички ястия. За децата до 1 1/2 години месото задължително трябва да е смляно, а предлаганите твърди плодове и зеленчуци се дават настъргани.

Предлаганата храна не трябва да изисква много дъвчене, понеже все още липсват кътниците. Поради това тя се приготвя по-мека и по-кашава, но не миксирана.

Режимът на хранене остава четири кратен през 4 часови интервали. Количеството на поетата храна трябва да е еднакво при всяко хранене /около 300-350мл/.

На 1 1/2 години средното телесно тегло на момчетата е 11,2 кг и ръст 81 см, а на момичетата тегло 10,6 кг и ръст 80 см.

 

ПРИМЕРЕН ХРАНИТЕЛЕН РЕЖИМ НА ДЕТЕТО ОТ 1 ДО 1 1/2 ГОДИНИ:

7,30 - 8, 00 часа -закуска - 250 г мляко с ориз, мляко с попара с масло и сирене, кифла + плодове 50-80 г

11,30 - 12,00 часа - обяд - супа - 50 мл   ястие - 130-150 г - приготвени от смляно месо пълнени чушки, руло, мусака   плодове и плодови десерти - 120-150 г

15,30 - 16,00 часа следобедна закуска - 250 г използват се посочените асортименти за сутрешна закуска + плодове - 50-80 г

19,30 ~- 20, 00 часа - вечеря - постно ястие - 120-150 г - яхнии, зелен фасул, постен гювеч, грах - квасено мляко или млечен десерт - 150-200 г.